GoShaka

Strategy, Performance

GoShaka is een start-up met een nieuw concept. Met haar dienstverlening wil GoShaka de beste kitesurf gear bereikbaar maken voor iedereen. Voor zowel beginners als doorgewinterde kitesurfers.

Kitesurfen wint al jaren aan populariteit in Nederland. Alleen is de sport nogal prijzig. Daarom gaan mensen vaak de tweedehands markt op. Dit brengt een hoop onzekerheden met zich mee. Want hoe weet je of een product in goede staat is? Wat als je kite na een aantal sessies stuk gaat? Wat heb je als beginner allemaal nodig?

Met hun kite-leasemodel neemt GoShaka al deze zorgen weg. Je gaat géén lening aan, maar betaalt maandelijks voor de dienstverlening. Zie het als de Swapfiets van het kitesurfen.

Probleem

GoShaka is een nieuw concept. De founders hadden al eigen tijd en middelen geïnvesteerd. Voordat ze verder zouden gaan met ontwikkelen, wilden ze eerst valideren of dit concept aan zou slaan. Zowel bij de doelgroep als bij potentiële investeerders.

Het concept was nog onbewezen. Er was nog niemand in de markt die het op deze manier had aangepakt. De vraag was dan ook: Is het slim om door te zetten met dit concept?

Inzicht

De founders zijn zelf fanatieke kitesurfers die baat hadden bij een blik van buitenaf. Ze zijn als het ware hun eigen doelgroep. Al het enthousiasme zorgde ervoor dat dat de propositie van GoShaka niet altijd even duidelijk was. Ze wilden teveel informatie delen.

Wij hebben het concept, de doelgroepen, de juiste informatie en de tone of voice aangescherpt. Zo was het in één oogopslag duidelijk wat GoShaka is, waarom ze doen wat ze doen en voor wie ze zijn. 

Daarna hebben we samen een validatie strategie opgezet om het concept te valideren.

Oplossing

Vanaf het eerste moment stond de druk erop. Er was een duidelijke deadline en wij zijn pas laat in het proces aangehaakt. 

Pressure-cooker sessies vol vragen waarin we de founders hebben uitgedaagd door een andere bril te kijken. Deze nauwe samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot een succesvolle validatie van het concept. Al is succesvol misschien zelfs een understatement.

Vanuit de markt was er al meteen veel interesse. Inmiddels zijn er honderden aanmeldingen gerealiseerd met een minimale campagne. Het succes van deze campagne bewijst dat de markt snakte naar dit concept. 

Niet alleen bleek de doelgroep geïnteresseerd. Ook kite-merken en investeerders willen zich aansluiten bij GoShaka.

Toch blijft het leukste voor founders Bas & Florian om bij kite-spots te horen: “Jij bent van GoShaka, toch?” Tja, mond-tot-mond blijft de beste reclame.

Na de launch blijven we in nauw contact met de mannen van GoShaka. Zo helpen we ze actief bij hun merk- en contentstrategie. Zodat ze consistentie, herhaling en de juiste messaging in al hun uitingen gebruiken.

Gerelateerd werk

Don't be Shy, come say hi

UP